EFKA 2015

 

 

W pierwszej edycji Ełckiego Festiwalu Kultury Alternatywnej EFKA 2015 udział wzięli:
ARMIA
Zespół Armia powstał w 1984 roku na skutek twórczego spotkania trzech osobowości polskiej sceny niezależnej: Tomasza Budzyńskiego (wówczas wokalisty kultowego zespołu Siekiera), Roberta Brylewskiego (gitarzysty Kryzysu i Izraela) I filozofa Sławomira Gołaszewskiego. W muzyce zespołu od początku jego istnienia pojawiają się różne nietypowe dla współczesnego rocka instrumenty – fortepian, flet, wiolonczela, skrzypce, oraz instrumenty etniczne – didgeridoo, dzwonki czy dzbanki. Przełomowym stał się moment, gdy w instrumentarium pojawiła się waltornia, która zdefiniowała unikalne brzmienie Armii.
Mistyczno-bajkowe teksty Tomasza Budzyńskiego skłaniają ku głębokiej refleksji nad sensem życia i kondycją duchową współczesnego człowieka. Liczne są w nich odwołania do mistrzów literatury światowej, takich jak Dante, Beckett, Rimbaud czy Kafka, jak również do Starego i Nowego Testamentu. Połączenie poetyckich tekstów z rozbudowanym instrumentarium i wyrafinowaną, ekspresyjną muzyką, synergią energetycznego rocka, folku, free jazzu i szeroko rozumianej awangardy, zawierającą cytaty z muzyki klasycznej, sprawiło, że Armia stała się oryginalnym i niemożliwym do zaszufladkowania zespołem.
10 albumów studyjnych wydanych przez zespół zdobyło uznanie zarówno wśród słuchaczy, jak i recenzentów, niektóre z nich zaliczane są dziś do klasyki polskiej muzyki rockowej. Armia znana jest z koncertów o niepowtarzalnej atmosferze, czego zapisem jest 6 wydawnictw live.
27 XI 2012 ukazała się płyta „Podróż na Wschód”, zawierająca utwory zarejestrowane na żywo na planie zdjęciowym filmu pod tym samym tytułem. Znajdują się na niej wybrane kompozycje, często w nowych odsłonach, od „Aguirre”z pierwszej płyty Armii, przez „Popioły” i „Dom przy moście”, po „Green” z wydanej w 2009 płyty „Freak”, niektóre w nowych, akustycznych aranżacjach. W nagraniach, poza podstawowym składem, uczestniczyli muzycy związani wcześniej z zespołem, m.in. jeden z jego założycieli Sławek Gołaszewski i nieodżałowany Piotr „Stopa” Żyżelewicz. Całości dopełnia kilka anglojęzycznych wersji utworów Armii, w tym tytułowy „Towards The East”, w akustycznych interpretacjach
zaprzyjaźnionego z zespołem Gerarda Nowaka. 8 IV 2013 ukazała się płyta „Koncert w Trójce”, nagrana 12 IX 2010 w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej.

DEUTER
Zespół punkowy powstały jeszcze w latach 80-tych. Założony przez Kamila „Blitza” Stoora (Kryzys) i Pawła „Kelnera” Rozwadowskiego (Fornit). Wiosną 1981 dołączyli do nich: Darek „Magik” Katuszewski (ex – gitarzysta grupy ATAK) oraz gitarzysta Piotr „Czombe” Dubiel (współtworzący zalążki zespołu XENNA). To był pierwszy skład grupy DEUTER. W roku ’82 grupę tworzyli: Kelner, Czombe oraz Tomasz „Żwirek” Żmijewski (bas, później Armia) i Bedzior. W tym składzie Deuter udał się w kilkukoncertową trasę Rock Galicja (z Dezerterem i TZN Xenną). Od 81 do 89 w składach grupy grało kilkunastu muzyków m.in: T.”Kciuk” Jaworski, Piotr Nalepa, Milo Kurtis, Alek Korecki, Frantz „Dread Hunter”, R. Brylewski,P. Subotkiewicz „Samohut”, Jurek „Skoczek”, Beata Pater, R. Sadowski, „Fala”i wielu innych. W 1985 skład z Tomkiem „Kciukiem”, P.Nalepą, Gutkiem, B.Pater grał fuzję rap’u, funky, soul i punka. Z takim programem wystąpilina „RÓBREGE 85″. Dwa lata później zespół – który teraz tworzyli Kelner, Pater, Tadeusz Kaczorowski (bas; później Houk), Piotr „Fala” Falkowski (później Houk i Falarek Band) i Piotr „Samohut” Subotkiewicz
(Kultura,Izrael, później Falarek Band) – nagrał w Rzeszowie przy współudziale Czombe i Brylewskiego pierwszą płytę „1987”, wydaną w połowie roku następnego. Ostatni koncert grupy odbył się w 1989 roku na festiwalu w Jarocinie. Udział w nim wzięli Kelner, Fala, Kaczorowski i gitarzysta Robert Sadowski (eks- Madame, później Houk i Kobong). W roku 1995 ukazała się wspomnieniowa kaseta „Ojczyzna dumna 1981-1986″, zawierająca zmiksowane przez Brylewskiego nagrania z sesji w warszawskim klubie Remont (’81), trasy z Dezerterem i TZN Xenną (’82) oraz koncertów w Hybrydach (’84) i Łodzi (’86). W tym samym roku Deuter podjął nieudaną próbę reaktywacji. W 1995 roku roku Kelner zaśpiewał na płycie Dezertera „Deuter”, wypełnionej nowymi wersjami starych utworów Deutera. W 1995 wyszła wspomnieniowa płyta Ojczyzna dumna 1981-1986 z utworami Deutera z lat 1981–1986. W tym samym roku „Kelner” przy pomocy zespołu Dezerter nagrał płytę z najsłynniejszymi utworami Deutera i udał się z nim w trasę koncertową. Na początku 2010 zespół ponownie wznowił działalność A W 2011 wydał płytę „Śmieci i diamenty”.

REDAKCJA
Zespół rockowy założony w 2009 roku przez Darka Duszę. skupia utalentowanych muzyków. Łączy w sobie energetyczną muzykę z ambitnymi tekstami podążając stylistycznie w różnych kierunkach. Bazą repertuarową zespołu jest energetyczny rockowy repertuar, w którym odnaleźć można także kilka bardziej stonowanych kompozycji. Redakcja z upodobaniem sięga po gitarowe przeboje oparte na tradycyjnym rock’n’rollu nie unikając niekiedy bardziej punkowych rytmów czy pojawiających się nader często wpływów reggae, które dla wielu fanów mogą być łącznikiem dokonań Redakcji z tym co Dusza tworzył w formacji DiM. Pierwszy album Redakcji zatytułowany „Horroskop” wydany w 2009 był artystycznym wydarzeniem zarówno dla wszystkich, którzy znają wcześniejsze dokonania Duszy jak i tych, którym płyta ta stworzyła dopiero możliwość ich poznania. Album jest doskonałym przykładem jak można pogodzić tradycyjne rockowe granie z odrobina punkowego szaleństwa i rytmiką reggae. Singiel promujący pierwszy album, zatytułowany „Dziś umarłem na ulicy” od razu podbił serca słuchaczy wielu rozgłośni radiowych. Wkrótce w jego ślady poszedł kolejny utwór promujący „Horroskop”, tym razem był to koncertowy przebój grupy „Karmazynowy snieg” utrzymany w stylistyce reggae. W 2012 Redakcja wydała drugi album pt „Cyfrowe Średniowiecze” czyli 15 muzyczno-słownych petard pośród których wzorem debiutu nie zabrakło utworów od pierwszego kontaktu pozostających w głowie słuchacza. Muzyka Redakcji doskonały łacznik pomiędzy tym co charakteryzuje dokonania Darka Duszy sprzed lat , a tym co dzisiaj napędza artystę najbardziej.

RECESJA
Kapela z Gorlic, grająca hc punk. Istniała na przełomie lat 1987 -1999. Aby jednak zacząć opowieść o Recesji musimy wrócić się na chwilę do roku 1987 kiedy to Polska znajdowała się w czymś, co można nazwać stanem letargu. Parę lat po stanie wojennym, kiedy to złamano nadzieje wolnościowe Polaków rozbudzone przez ‘’Solidarność’’ władza socjalistyczna próbowała wciąż przekonywać, że to odstępstwa od prawdziwego socjalizmu spowodowały taki kryzys ,a wichrzyciele z ruchu Solidarność (którzy byli w głębokiej defensywie i rozsypce) doprowadzili do destabilizacji państwa. Tak więc w takich to okolicznościach w budynku nadleśnictwa Małastów zamieszkałego przez rodzinę Marka Łopaty tworzyła się bodajże pierwsza gorlicka kapela punkowa SHEDA w składzie ; Marek ( Steve) na basie ,Andrzej Dziubaczka ( Cault) na vokalu i Zenek Trojanowicz (Street) perkusja . Zespół zaczął spotykać się na próbach w jednym z pokoi w mieszkaniu. Jako, że z tego składu jedynie Steve posiadał gitarę basową i wraz z umiejętnościami gry na niej, pełnił równocześnie funkcje gitarzysty prowadzącego. SHEDA zaprezentowała się publiczności na pierwszym i jak się okazało jedynym koncercie Przeglądu Piosenki w Łużnej w 1988 roku. Po tym koncercie z przyczyn osobistych Steva kapela przestała istnieć.
Na przełomie 90/91 kolejny raz powstał pomysł założenia kapeli. Nazwę Recesja wybrana została nie przypadkowo, jako idealne odzwierciedlenie czasów kryzysu ekonomicznego związanych z lękami egzystencjalnymi ludzi . To wtedy powstają takie utwory jak :„Recesja’’
,’’Kraj’’,’’Szok’’,’’Ekodemagogia’’.
Recesji udało się im porozumieć z Dyrektorem GCK Adamem Nowakiem i wspólnie z Tomkiem SHING –em stworzyć Gorlicką Scenę 97’, która przetrwała po dziś dzień i ma się bardzo dobrze. Jest to wspólna, niezależna platforma muzyczna, na której zespoły z tzw. drugiego (undergroundowego) obiegu mogą zaprezentować swoje dokonania przed gorlicką publicznością. Cykliczne koncert zainaugurowała Recesja zapraszając krośnieńską formacje NIGERS. Recesja w ciągu 12 lat istnienia zagrała mi z takimi kapelami jak Post Regiment, Proletariat, Kremlowskie Kuranty czy kultową dla wielu kapelą Juggling Jugulars z Finlandii.
Materiał jaki w ciągu tych lat stworzyła wydany został na dwóch oficjalnych kasetach demo : „Władza” i ” Biała Kiła ” przez SHING DIY . Recesja po 16 latach reaktywuje się i koncert na EFCE 2015 będzie ich pierwszym po dość długiej przerwie.

P.C.K.
Zespół grający mięsisty hc/punk z elementami trash ‘u. Początki działalności tej jaworznickiej kapeli sięgają 2003 roku lecz dzisiejsze P.C.K. niewiele ma wspólnego z ówczesnym ,które ukoronowało pierwszy etap swojej twórczości płytą Lojalność” wydaną w wydawnictwie „Irokez rec” w 2006 roku. Trzy wiosny później zespół zarejestrował swój kolejny materiał który ujrzał światło dzienne końcem 2010 roku dzięki pomocy wydawnictwa „ZIMA”. W późniejszym czasie P.C.K. zagrało „trochę” koncertów, by rozpoczęły się nieustające problemy personalne, by finalnie skrystalizowały teraźniejszy skład zespołu, a mianowicie: Koszmar –voc Kuba-Git Mojżesz –Bass Skawa-Gary

WIELORYB
Wieloryb to prawdziwa legenda polskiej elektronicznej sceny i przyznać trzeba, że „elektronika” jest chyba jedynym określeniem, którym objąć można wszystkie brzmieniowe wcielenia tego projektu. Zespół Wieloryb powstał w 1994 roku w Gdańsku, i jeszcze w tym samym roku wydał pierwszą płytę zatytułowaną „I”. Wieloryb, jako jeden z pierwszych zespołów industrialnych, zaczyna grać koncerty w kraju i za granicą, grając z takimi wykonawcami jak Jimi Tenor i Pan Sonic. W 1995 roku ukazuje się drugie oficjalne wydawnictwo zespołu , płyta „II”. Aktualną drogą WIELORYBA stał się industrialny rhythmic noise, zainspirowany wszechobecnym rytmem. Od 2010 roku aktywnie koncertuje na scenie europejskiej, oraz wydaje płyty w prestiżowej niemieckiej wytwórni HANDS. Inspiracja działań pozostaje niezmienne, od zawsze – szum miasta, bicie serca, rytm maszyn, tętno… równe, miarowe, jednostajne, narodziny, ból, sex, śmierć.

44 SECOND
Projekt muzyczny założony w 2013 roku. Specyficzny projekt z gatunku space industrial. Łączy w sobie głębokie wyczucie rytmu i brzmienia z industrialną koncepcją postrzegania dźwięku. To organiczne, tribalowe rytmy jako pochwała dla siły natury. Element podróży poprzez barwną krainę dźwięków, docierających do najdalszych głębin ludzkiej natury.
Muzykę dopełnia wokal, specyficzny, symbolizujący tchnienie ziemi. Całą swoją twórczą ekspresją zaprasza do wspólnej wyprawy w głąb muzyki stworzonej wprost z serca, przemyśleń nad wszechświatem i rytmem, który stanowi esencję życia.

ŁUKASZ WALCZAK
Perkusista Redakcji oraz zespołu Shakin Dudi Ireneusza Dudka , a także wielu innych głównie jazzowych składów. Zawodowy perkusista, uczący gry na tym instrumencie.

DAREK DUSZA
W 1981 został liderem i współzałożycielem zespołu Śmierć Kliniczna. Grupa ta, łącząca punk rocka z reggae i punk jazzem, nagrała dwa single, występowała na największych polskich festiwalach rockowych.W 1984 Dusza opuścił Śmierć Kliniczną i założył Absurd. W tym samym roku Dusza i kilku muzyków wzięło udział w występach zespołu stworzonego przez Ireneusza Dudka dla potrzeb jednego koncertu w Hali Parkowej w Katowicach. Po tym wydarzeniu muzycy postanowili działać dalej jako Shakin Dudi. Dusza był gitarzystą i autorem wszystkich tekstów zespołu.
Równolegle, po rozwiązaniu „Absurdu” Dusza wraz z Lucjanem Gryszką (ex-Absurd, obecnie Cree) i Adamem Lomanią, powołał do życia Darmozjadów, a zespół wydał swoją dużą płytę. Po tym projekcie wraz z Gryszką i Andrzejem Urnym, przez parę miesięcy tworzy zespół Chuligani.
W 1989 Dusza zawiesił aktywną działalność estradową, ograniczając się do pisania tekstów dla Ireneusza Dudka. Jako tekściarz rozpoczyna również współpracę z zespołem Dżem.
W 2002 ukazała się płyta Pies od Luizy, nagrana wspólnie z Jerzym „Mercedesem” Mercikiem (również byłym członkiem Śmierci Klinicznej). Grając we dwóch na akustycznych gitarach występowali okazjonalnie, wykonując na koncertach swoje piosenki oraz opracowane przez siebie wersje utworów Boba Marleya czy Ramones. Po niemal dwuletniej przerwie spotkali się znowu tworząc zespół DiM, czyli Dusza i Mercik. W 2008 ukazuje się ich album Same dobre wiadomości.
Oprócz muzyki, Dariusz Dusza pasjonuje się również wędkarstwem. Jest autorem kilku książek o tej tematyce (Wędkarski kalendarz brań, Właśnie wróciłem z ryb, Łowić duszą i głową, „Sekrety mistrzów spinningu”). Od 1998 pisze felietony w miesięczniku „Wędkarski Świat

KORDIAN MICHALSKI
Artysta wszechstronny. Jest znanym grafikiem i rysownikiem, ale w swoim dorobku ma też wiele wierszy i piosenek. Najwięcej radości twórczej daje mu niczym nieskrępowana kolaboracja z produkcjami kultury niezależnej. Trwa to od ok. 1988, najbardziej znane rysunki do projektu PanxVinylZine (10 epek, wydanych w latach ’89-’91 – Tuluza, Fr), publikują się do dziś. Została też doceniona „Pacynka”, która znalazła się na jednej z okładek Trust’a (chyba jesienią ’89 lub ’90). Jednak jeśli akurat nie ma nic ciekawego do roboty, to uwielbia szaleństwa bez przygotowania, bezmyślne, dla samego wyżycia się, z których czasem da się wybrać coś, co można pokazać.
Najważniejsze wystawy: INFONERVICE (1989, Helios – Lublin), CZAS INDUSTRIALNY (od 1993, Bielsk Podlaski, Lublin, Świdnik), UŻYTKI, DYMENSJA, OB’RAZY, SKRZYDŁA PO PRZESZCZEPIE (tour 2011: Bielsk Podl., Nowy Targ, Kraków, Lublin, Gdynia, Warszawa), KORDIAN NA DZIKO, PRZEORANE(2012, CK-T Boćki), PARALLAX ART FAIR (2012, Londyn UK)
Jego wiersze i teksty publikowane były dotychczas głównie w prasie lokalnej (Gazeta Współczesna, Boćkowiak), antologii Bielskie Spotkania z Poezją (2012). Ponadto kilka tekstów Kordiana można było przeczytać w katalogu Czas Industraialny (1994). W 2013 ukazał się drukiem autorski zeszyt wierszy 3.Kanał.

TOMASZ BUDZYŃSKI
Jest z wykształcenia plastykiem, a to, że stał się wokalistą Armii to tylko przypadek. Ukończył Liceum plastyczne w Nałęczowie, a potem studiował jakiś czas historię sztuki na KUL. Wtedy właśnie nikomu nie znany zespół Siekiera odniósł wielki sukces na festiwalu w Jarocinie w 1984 roku, no i otworzyła się przed nim droga, którą idzie do dziś. Stał się muzykiem i robi to już ponad trzydześci lat, ale w swojej głębszej naturze jest malarzem, który myśli obrazami, a jego piosenki są w zasadzie opisami pewnych wizji plastycznych. Jest to coś, co chciałby namalować, ale zamiast namalować o tym śpiewa. Jednak są takie wizje które zdecydowanie lepiej wyglądają na płótnie, dlatego wciąż zajmuje się malarstwem i grafiką.

 

 

 

 

 

 

 

Facebook